تبلیغات, مقالات

نکات مهم در تبلیغات

تبلیغات موثر
امروزه صنعت تبلیغات درحالی ‌که پشتوانه‌ی قدرتمندی برای تضمین کیفیت ندارد!، انواع محصولات گوناگون را (ایجاد برندیگ) به دنیا معرفی می‌کند این نتایج از آزمایش هزاران آگهی تبلیغاتی طی چندین سال به دست آمده است. تجربه نشان داده‌ است، تنها یک سوم از تبلیغات عرضه‌شده واقعا به نتیجه می‌رسد و بر نحوه خرید مشتری و انتخاب برند توسط او اثر مثبت و قابل قبولی می‌گذارند، در حالی که بسیاری از آگهی‌ها حتی تأثیر برعکس و منفی روی فروش و استفاده مشتری دارد! چنین اتفاقی چگونه ممکن است؟ پس آژانس های تبلیغاتی چه کاری انجام می دهند ؟ آیا شرکت‌ها به دنبال تبلیغات اثر گذارنیستند؟ البته که هدف یک آژانس تبلیغاتی تولید تبلیغات موثر است و برندها نیز به دنبال بهترین تبلیغات هستند، اما مشکلاتی در این مسیر وجود دارد. اگر می‌خواهید از این موانع بگذرید و با خلق تبلیغات موثر و نیجه بخش عملکرد کسب‌ وکارتان را بهبود ببخشید، این مقاله را که توسط تیم اوتیس گرافیک جمع آوری شده را از دست ندهید.

تبلیغات نوعی صنعت است با استفاده از صبر نتیجه خود را نشان می دهد.
تبلیغات و آگهی‌های بسیار اندکی مورد نظرسنجی قرار می‌گیرند؛ بنابراین نمی‌دانیم تبلیغات تولید شده توسط آژانس های تبلیغاتی از نظر مشتریان چقدر خوب و پر بازده بوده‌اند. بدون اینکه از کیفیت تبلیغ با خبر باشیم چگونه می‌توانیم تبلیغات بعدی را بهبود دهیم؟ از سوی دیگر نمی‌توان روی ارقام فروش به‌عنوان معیار خوب بودن تبلیغات حساب کرد، زیرا فعالیت های فراوانی از جمله فعالیت‌های رقبا شما، موجودی انبارها،وضعیت اقتصادی جامعه و تفاوت قیمت ها، تخفیفات بر روی محصولات، تغییرات قیمتی … بر روی این رقم اثر می‌گذارد. و اینکه برخی بازخوردها نسبت به تبلیغات گمراه‌کننده هستند، مثل نظری که یک دوست از روی تعصب می‌دهد، نظر زیرشاخه‌ها یا زنجیره‌های شرکت، شکایت یک مشتری خاص و مانند آن… نتیجه یک تبلیغ باید به صورت عمومی باشد و نظر چند شخص در مورد تبلیغات مهم نیست.

۱-فریب خود و مشتری
نخستین مورد این است که اغلب خود را فریب می‌دهیم؛ باور داریم خودمان از هرکس بهتر می‌دانیم تبلیغ خوب چه شکلی باید باشد و نیازی به کمک گرفتن از آژانس های تبلغاتی و ارزیابی مستقل دیگران نداریم. دفتر تبلیغاتی و مشتری‌ها معمولا معتقدند خوب می‌دانند چطور تبلیغ بسازند و آن را به بازار منتقل کنند. پس از ساخت آگهی نیز، چنان به آن دل می‌بندند که نقدی را قبول نخواهند کرد؛ بنابراین نظرشان این است که: همین که ساختیم خوبه! تمام.
نمی‌توان تنها با تماشای یک آگهی درباره‌ی موثر بودن یا نبودن آن نظر داد. نظر ما در بیشتر موارد درست نیست. شرکت‌های تبلیغاتی و مشتریان‌شان هیچ کدام برای ارزیابی تبلیغات تولیدی صلاحیت ندارند. هیچ یک از ما آنقدر باهوش نیستیم که بتوانیم تبلیغات را از دریچه‌ی چشمِ مشتریانِ هدف ببینیم. ولیکن بعضی از آژانس های تبلیغاتی مانند آژانس تبلیغاتی اوتیس گرافیک با بررسی بازاد هدف و بدست آوردن میانگینی از اهداف بازار این رویه را نزدیک تر به موفقیت می رساند.

۲-آمار فروش را پایه تبلیغات ندانید.
این یک اشتباه رایج است که در کشور ایران و برخی از کشورهای دیگر می شود. بالا رفتن فروش دلیل قطعی بر موفقیت تبلیغات نیست. تنها در صورتی که فروش بلافاصله پس از تبلیغات و بدون اثرپذیری از عوامل دیگر اتفاق بیفتد، می‌توان این باور را تأیید کرد. تبلیغات پس از گذر زمان معینی، گاهی یک هفته، گاهی چند ماه آثار مثبت خود را نشان می‌دهد و این تأخیر بررسی اثر تبلیغات بر فروش را دشوار می‌کند.عواملی مانند شکست رقبا ، بازار اقتصادی و بودجه مردم بر فروش شما تاثیر خواهد گذاشت .به تبلیغ فرصت بدهید تا اثر خود را نشان دهد. انتظار پیشرفت یک روزه نداشته باشید.

۳-تست گیری از تبلیغات
متاسفانه اکثر شرکت های تبلیغاتی بدون هیچ گونه آزمایشی تبلیغ را روانه بازار می کنند. این کار ممکن است ضرر های مالی زیاد از جمله هزینه تبلیغات و تبلیغات منفی را برای برند شما به وجود بیاورد.عموما این مشکل از سمت مشتری است به دلایلی مانند :
-زمان نداریم. تا ۵ روز دیگر روی آنتن هستیم و باید از تست تبلیغ بگذریم؛
-این تبلیغات با احساسات سروکار دارند و نمی‌توان چنین موضوع لطیف و ظریفی را اندازه گرفت؛
-قبلا این آگهی را در گروه کانونی آزمایش کرده‌ایم؛ -این آگهی‌ها تصویر هستند. معیار استانداردی برای سنجش تبلیغات تصویری وجود ندارد؛
-کمپین ما آن‌قدر قوی و باکیفیت است که لازم نیست نگران نتایج تست باشید. به هر حال ما جایی برای تغییر نداریم و…
اجازه دهید آژانس تبلیغاتی تبلیغ را تست کند و اگر نتیجه منفی نداشت از آن برای عموم استفاده کنید.

4-خلاقیت پنداری در تبلیغات
مشکل بعدی که باید در نظر داشته باشید این است که خلاقیت مختص شما نیست. باور به اینکه ما خلاق‌ترین افراد برای تولید تبلیغات هستیم و خلاقیت و ابتکار ویژگی منحصربه‌فرد ماست، یک مانع بزرگ است. بهترین تبلیغ‌ها در زمان کافی و با استفاده از بازخورد مشتریان بدست خواهد آمد. کمپین‌های تبلیغاتی زیادی به دلیل خودداری شرکت تبلیغاتی از اعمال تغییرات به فراموشی سپرده شده‌اند. البته این مسئله به شرکت‌های تبلیغاتی محدود نمی‌شود و مشتریان این شرکت‌ها هم دچار این مشکل هستند.

5-کپی‌برداری از دیگر تبلیغات
زمانی که شما شروع به یک فعالیت تبلیغاتی می کنید باید توجه داشته باشید که تبلیغ شما یک کپی از رقیبان شما نباشد. این موضوع به شدت به برند شما صدمه خواهد زد و تبلیغات منفی را برای شما رقم خواهد زد. علاوه بر آن مشتریان شما با گسترش روز به روز تکنولوژی راحت تر از قبل می تواند کپی برداری از تبلیغ شما را تشخصی بدهند. سعی کنید در تبلیغات خود خلاق باشید. با ایجاد اتاق فکر در تصمیم گیری درمورد تبلیغ این مشکل را حل کرده و با مشورت با آژانس تبلیغاتی این موضوع را به بهترین شکل ممکن حل کنید.

۶. در تبلیغات به مسائلی که صلاحیت ندارید دخالت نکنید
یک از مهمترین علل شکست در تبلیغات دخالت بی اندازه در مواردی است که هیچ شناختی در آن نداریم.برای مثال شما یک شرکت تولید پوشاک هستید.شما در مسائلی مانند بودجه تبلیغات، موضوع تبلیغات، تعداد تبلیغات و… می توانید تصمیم گیری کنید ولیکن در مسائلی مانند نحوه طراحی تبلیغات، سیستم پخش تبلیغات، تعداد تولید شده تبلیغات اجازه بدهید مشاورین تبلیغاتی تصمیم بگیرد.استراژی تبلیغات را به عهده کانون تبلیغاتی مورد نظر بگذارید و به آن ها اعتماد کنید.بگذارید روند بازار را زیر نظر بگیرند زیرا آنها بهتر از هر کس دیگر در روند تبلیغات تجربه دارند.

۷- تولید تبلیغات جذاب
باید باور داشته باشید برای موفقیت باید هزینه کرد.شاید امروز هزینه زیادی را صرف بر تبلیغات کنید ولیکن نتیجه آن را چند سال آینده خواهید دید، زمانی که هزینه این تبلیغات برایتان کوچکترین ارزشی نخواهد داشت. ساخت یک تبلیغ جذاب یکی از ویژگی های مهم موفقیت یک تبلیغ است. تبلیغات باید به شکلی جذاب باشد که در ذهن مخاطب نخش ببندد و به یاد ماندنی باشد. امروز شاید به آن محصول نیازی نداشته باشد ولیکن ماه آینده زمانی که به آن محصول نیاز دارد اولین برندی که انتخاب می کند برند شما خواهد بود. ما در اوتیس گرافیک همواره سعی کردیم بهترین نوع تبلیغات گرافیکی را به مشتریان خود ارائه دهیم زیرا موفقیت برند آن ها موفقیت برند ماست. درکنار هم به پیشرفت فکر کنیم نه در مقابل هم! گروه طراحی گرافیک اوتیس آماده ارائه بهترین مشاوره تبلیغاتی بنا به بودجه مورد نظر شماست و در این راه هموراه درکنار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید